VILL HA MER SNÖÖÖÖÖ!! DÖ SOMMAR DÖÖÖ!!

Idag uppmärksammade min kära moder mig att det bara är fyra månader kvar tills vi, Nv3a, tar studeten. Wiho! Frågan är bara om det finns ett liv efter Blackeberg? Jag har börjat fundera på att plugga i Göteborg eller Linnköping. Liksom komma bort från Stockholm och mammas gata, börja om på nytt och sådär ni vet. Fast vågar jag lämna mitt kära Stockholm och allt som finns här? Eller, man kan väl alltid komma tillbaka?


Hörde ni förresten om den muslimska mannen som fick 60 000 kr i skadestånd av Arbetsförmedlingen för att AF, enligt honom själv, inte gav honom en praktikplats för att han inte ville skaka hand med AFs kvinnliga representant? Jag blir arg. Arg på DO, arg på AF och arg på den muslimska mannen.

1) DO dömde AF att betala 60 000 kr för att man, enligt DO, har kränkt och diskriminerat den muslimska mannen. Jämför man mannens skadestånd med praxis på annan brottslighet ser man tydligt att ”diskriminering” har väl tilltagna summor. Enligt en undersökning av tidningen Metro tilldöms för sexuella ofredanden normalt 10 000 kronor till offret, likaså vid misshandel av normalgraden. Våldtäkt ger 85 000 kronor och ett våldtäktsförsök som är nära fullbordan ger 40 000 kronor, alltså 20 000 lägre än vad den ”diskriminerade” mannen fick. Och kan inte den kvinnliga represetanten från AF också se sig som kränkt för att den muslimska mannen inte ville skaka hand med henne BARA för att hon är kvinna? Borde inte hon också få skadestånd då?

2) Kära AF, det är patetiskt att bråka om små principella saker som att skaka hand. Oartigt av den muslimska mannen, visst, och ja, man får anpassa sig lite, men det här är bara patetiskt av AF. Make love, not war... det är väl för fan inte hela världen?

3) Den muslimska mannen har visserligen en tro. Tydligen en ganska stark sådan också. Egentligen är det religion i allmänhet jag stör mig på. Jag anser att alla borde få ha rätt till att tro på vad de vill, men en tro ska vara något personligt och inte gå ut över andra. Jag tror inte Gud skickar dig till helvetet om du skakar hand med en av det motsatta könet. Jag är trött på allt som har med religion att göra just nu.


Nu ska jag inte skriva mer, måste sova om jag ska orka med morgondagen. Imorrn har vi mitt nya hatämne Religionskunskap, följt av mitt vanliga hatämne Fysik B innan jag slutligen kommer ha ett teoretiskt och praktiskt prov i Massage som avslutas med att jag får en timmes massage. Känns som att dagen kommer börja med en minimipunkt för att sedan sakta men säkert men säkert närma sig maximum.

Godnatt
// F

Kommentarer
Postat av: m

Om mannen hade avböjt pga svininfluensan som tex inom vården hade ingen klagat. Bara för att det är inom en kultur och religion... Suck!

2010-02-09 @ 22:56:01
URL: http://maddeapple.blogg.se/
Postat av: F

Men det hade varit en annan sak? Nu var det ju rätt tydligt att han avböjde med hänvisning till sin religion, och för mig känns DOs beslut väldigt fel. Vi bor i ett demokratiskt land och kämpar för jämställdhet, men vilka signaler sänds ut när DO säger att det är okej att vägra skaka hand med en personalchef bara för att denna är just en kvinna? Det är kvinnoförtryck om något. Jag anser att man ska ta seden dit man kommer... men jag vet inte.

Make love, not war liksom.

2010-02-09 @ 23:19:37
Postat av: F

Eller var det just det du menade... nu är jag för trött. Sängen nästa! :)

2010-02-09 @ 23:21:16
Postat av: m

Jag höll nog med, jag är också för trött.. vi ses!

2010-02-09 @ 23:26:15
Postat av: Carro

Någon som har Frida Nilssons mailadress?

2010-02-10 @ 14:54:11
Postat av: ken

Ifall alla i världen förutom du tyckte att det var ok att man tog den andra på kuken varenda gång man gick på intervju, hade du då försökt att anpassa dig?



Det finns folk som gladligen säger "ok, det är inte så farligt" eller så finns det personer som säger att han helst inte tar dig på kuken.



Varför är det konstigare än något annat? Är det mer ok att tro på svininfluensan än gud? Är det värt att ta någon på kuken för ett jobb bara för att alla andra tycker det är ok?



Personligen hade jag gjort det, betyder inte att jag tycker illa om någon som inte gör det. Vi kan bara anta att mannen sa det åp ett mycket onödigt/udda sätt och kvinnan likaså - stor kulturkrock som plötsligt resulterade i 60k debatt...



Inte ok att inte vara konsekvent.

2010-02-10 @ 23:07:37
Postat av: Fredrik

Jag störde mig inte direkt på att han vägrade ta i hand, utan mer att AF fick så höga böter/att han fick skadestånd. Jag stör mig på att folk gör en sån stor grej av det. People are people liksom.



Man kan också se det så här Kenjoe. Det finns muslimer i Sverige som anser att homosexualitet är så fel att de inte accepterar att deras döttrar eller söner är det. Det finns de familjer och de släkter som uppmanar dessa unga människor att ta sina liv bara för att de är homosexuella. Liksom att de är en skam för familjen (se typ "sämre än djur"). Är det okej? Det är deras religion. De tror på att homosexualitet är fel. Är det okej att tycka så?



På samma sätt drog jag en parallell till att jag tyckte det kan anses som kränkande och diskriminerande för kvinnan att mannen vägrade skaka hand med henne bara för att hon tillhörde det ena könet.



Men jag vet inte. Förstår du hur jag tänker? :P

2010-02-11 @ 22:06:17

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0