Mot 2.0!

Har nyss avnjutit en varm hembakad ost- och skinkpaj som var helt fantastisk. För er som inte vet det så har jag en förkärlek till just ost- och skinkpajer. Till efterrätt provade jag SIA:s Tiramisù-glass, som var galet god den med, så den bör ni smaka!


2122

Men nog om mat. Imorgon gäller det. Högskoleprovet hösten år 2009. Som vi i Nv3a har längtat efter denna dag. En hel dag med en massa olika prov som testar våra kunskaper i allt från logiskt tänkande till ordkunskap i det svenska språket. Åh, det vattnas i munnen. Såklart kommer alla vi som gör provet i Nv3a att skriva 2.0, jag menar, vi är ju bäst. Men för er andra, för er som kanske går i Nv3b eller liknande, så tänkte jag komma med några tips för ett lyckat prov. Jag har en erfarenhet som är svårslagen, så om det är någon som kan ge bra tips så är det jag. (För att förtydliga: Jag har gjort provet en gång tidigare och fick då ett resultat som visade sig vara medel! Helt underbart ju, jag är varken bättre eller sämre än medelsvensson, det kändes skönt).

What so ever. Imorgon är det dags. Folk kommer att skriva proven på alla möjliga platser. Fredrik, Morgan och Moa representerar Nv3a i Bromma Gymnasium. Andreas L kommer representera oss på Thorildsplan Gymnasium. Karin kommer närvara på Stockholms Universitet. Och slutligen, Gustav B kommer att finnas på Spånga Gymnasium. Det är säkert fler som ska göra provet, men jag kommer inte på några namn just nu.

Mina tips då:

1. Gör dig redo kvällen innan: Ställ minst två väckarklockor, packa din väska med penna (ej bläck!), radergummi, en rak linjal, en ev. överstrykningspenna samt ditt LEG(!). Utan din legitimation får du inget provresultat. Jag uppmanar er också att lägga ner en vanlig klocka i väskan om klassrummet du skriver provet i av någon anledning saknar detta. Annat som ska med är en flaska med vatten. Matsäck, två äpplen och en banan, samt en valfri dryck av den sötare karaktären bör även tas med. Läkerol är också bra att ha om man känner att man blir lite trött under tiden man läser de långa tråkiga texerna i den engelska resp. svenskaläsförståelsedelen.

Annat du ska fixa kvällen innan är att prata med dina föräldrar så de kan skjutsa dig. Tro mig, det är ingen höjdare att åka buss + tunnelbana innan kl 8.00 en lördagsmorgon, så ta det säkra före det osäkra. Se till att du är på plats minst 10 min innan utsatt tid.

2. På provdagen: Stig upp och tänk "det kommer att bli en bra dag idag". Ät sedan en ordentlig frukost. Borsta tänderna och checka att du har med dig allting du ska ha med. Ta det lugnt, och stressa ej. Åk sedan till ditt provställe med god marginal så att du har lite extra tid på dig om något oförutsätt händer.

3. Under provet: Tänk positivt. Inställningen utgör en stor del av resultatet (enligt vissa). Stressa inte upp dig, utan ta det lugnt. Attackera frågorna på rätt sätt, här hittar du tips på hur man gör det.

4. Efter provet: Ut och röj, fira ett lyckat prov!

Bra tips va? Tack, jag vet!

Det var det. Jag får önska alla som ska göra provet imorgon ett stort lycka till! Och för samtliga i Nv3a: Under 2.0 finns inte!

Hey Ho, Let's Go!

ps 1. HATA HATA HATA Göteborg. Hoppas BP vinner över ifk. Matchen spelas just nu, 0-0.
ps 2. Johan, kom igen. Upp med dagens bilder!

I don't care if Monday's blue
Tuesday's grey and Wednesday too
Thursday I don't care about you
It's Friday, I'm in love


Kommentarer
Postat av: Gustav

Efter Provet : Gå hem och plugga till nästa prov, så att man kan få 2,1 xD

2009-10-23 @ 23:05:00
Postat av: Anonym

ett fel! moa satt på thorhildsplan. :)

2009-10-25 @ 17:24:15
Postat av: Fredrik

Moa > Förlåt :$ Träffade Alex som berättade det :) Men då kanske Morgan också gjorde på Thorildsplan... men what so ever - "jag har inte alltid rätt, men jag har aldrig fel"

2009-10-25 @ 20:08:31
Postat av: moa

aa alex! :P

2009-10-26 @ 14:58:09

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0