En sida av en annan sida.

Gokväll bloggen.

Hoppas er onsdag har varit till belåtelse. Min dag har varit ordinär. Fast en skum sak hände ikväll. Tre personer beställde lite mat av mig på jobbet. En man, typ...över 50 år. Och två unga tjejer, som pratade ryska/polska och hade...speciella kläder. Jag gav min kollega en blick och hon sa "vi tänker nog på samma sak..." Lilja4ever dök upp i mitt huvud och jag kände mig tom. Ville göra något, men jag kunde inte.

Den senaste veckan har jag fått upp ögonen för alla tv-kanalers play-funktioner, typ svtplay.se, tv3play.se med flera och har hittat mycket bra skit där. Typ Svenska Hollywoodfruar och annat skojsigt som gör att man feelar good, men så har jag också hittat två dokumentärar på svtplay.se som jag fastnat för.

Den första heter "Sämre än djur" och handlar om två unga människor som är homosexuella. No big deal. Men de lever i en kultur där detta inte är accepterat. Dokumentären handlar helt enkelt om homosexuella i hederskulturer. Det låter kanske inte så lockande att se, men ni borde se den. Liksom. Om man inte blir berörd av den har man inget hjärta. I filmen får vi som jag sagt  följa två personer, en kille och en tjej. Och well, for example. Killens familj uppmanade honom att ta livet av sig. Tjejens pappa tycker att hans dotter inte är en människa, inte ens ett djur. Han menar att hon är sämre än ett djur. Alltså, hur FAN kan man ens säga så? Båda dessa personer har för övrigt vuxit upp i Sverige. Och Sverige tycker man ändå borde vara ett land som ligger långt fram i kampen mot alla människors lika rättigheter. Så - to the point - se filmen/dokumentären.

http://svtplay.se/v/1715797/dokument_inifran/samre_an_djur

Den andra jag kan tips om heter "Ungdomsfängelset". Såg den nu ikväll efter jobbet. Den handlar om ett ungdomsfängelse i Ryssland, and well, ska inte avslöja för mycket - men den var rätt intressant faktiskt. Där får man bl.a. följa en kille som har en alkoholist till pappa, som inte vet vem sin mamma är och som både rånat och mördat. Han är bara 14 år. Jag menar. Snacka om att leva i skilda världar. Men jag vet inte. Kanske är det så att man lever i väldigt olika världar, och att man kanske inte ska eller kan jämföra det?

http://svtplay.se/v/1757998/dokumentar/ungdomsfangelset

Så om ni har lite tråkigt, inte vill börja plugga inför fysik-provet riktigt än - ja då har ni lite tips på två bra dokumentärer ni kan se. Om du sitter på någon intressant, cool, läskig, sorgsen dokumentär om what so ever, langa gärna en länk eller tipsa om den.

Lite off-topic-nv3a-blogg-inlägg på sistonde. Imorrn fixar vi lite roliga bilder från klassen. Lovar!

Godnatt.
// F

They say:
Hey whaddaya doin' with your life
Why don'tcha settle down and find yourself a wife
Don'tcha know you can't run away from here
When will you act your age, why don'tcha listen dear

I say:
I'll never grow up
I'll never grow up
I'll never grow up, now

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0